Blog Spark Media

Co powinieneś wiedzieć o skutecznych kampaniach efektywnościowych?

Kampanie afiliacyjne, czyli efektywnościowe to działania reklamowe w internecie rozliczane na podstawie wygenerowanych efektów. Celem takiej kampanii jest osiągnięcie konkretnej akcji przez użytkownika, np. kliknięcie, wejście na stronę, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu. Reklamodawca płaci za określoną akcję użytkownika, a nie jak przy kampaniach display – za 1000 wyświetleń (CPM), których skuteczności nie jesteśmy w stanie zmierzyć.

Nie umniejszajmy tym samym reklamom display ;) są one świetnym narzędziem, opłacalnym w przypadku, gdy mamy do czynienia z kampaniami wizerunkowymi, chcemy umocnić swoją pozycje na rynku. Kampanie efektywnościowe to narzędzie odpowiadające kampaniom sprzedażowym, gdzie zależy nam na wzroście sprzedaży konkretnego produktu lub grupie produktów.

Dywersyfikacja mediów – to zróżnicowanie prowadzonej działalności poprzez dobór mediów w trakcie trwania kampanii by minimalizować ryzyko strat

Testy A/B – jest to funkcjonalność, która pozwoli na automatyczne porównanie skuteczności dwóch wariantów danej zmiennej. Ta możliwość pomoga w wyborze kreacji, która odniesie większy sukces w kampanii

Real Time Bidding (RTB) – to model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w modelu aukcyjnym. Gdy internauta odwiedza witrynę internetową, która bierze udział w aukcji, system licytuje powierzchnię reklamową, którą widzi internauta. Wyświetlana jest reklama tego reklamodawcy, który zdecydował się zapłacić za nią najwięcej. Proces ten, odbywa się czasie rzeczywistym i nie trwa dłużej niż 1 sekundę. Umożliwia to targetowanie o bardzo wysokiej precyzji. W Polsce RTB pojawiło się na początku 2011 roku.

  1. Model CPM – Cost per Mille, czyli koszt za każdy 1000 wyświetleń danej reklamy. Jeszcze w 2010 roku był to najbardziej popularny system rozliczeniowy za reklamy wyświetlane na witrynach internetowych.
  2. Cost Per Action (CPA) – modele efektywnościowe, polegają na tym, że reklamodawca płaci jedynie za osiągnięty efekt, zapłata następuje po osiągnięci celu. W skład modeli CPA wchodzą:
  3. CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie w kreację graficzną. Coraz częstszym i bliźniaczo podobnym jest modem CPV, który liczy nie tylko kliknięcia w banner ale co najmniej kilkusekundowe wejście na stronę docelową (landing page).
  4. CPS (Cost Per Sale) – koszt za dokonaną sprzedaż. Obserwuje się stałe stawki wyrażone w kwocie pieniężnej, choć zdarza się że jest naliczany procentowo od wartości koszyka zakupów.
  5. CPL (Cost Per Lead) – koszt za pozostawienie danych w serwisie. Stosowany jest zazwyczaj dla produktów finansowych. Jego koszt nie powinien przekraczać kilku złotych, jednak przy bardzo drogich produktach może być znacznie droższy.
  6. Modele mieszane – połączenia dwóch lub więcej modeli, np. CPC + CPS

Oczywiście modele CPA mają swoje plusy i minusy ;)

Najbardziej istotną zaletą jest to, że reklamodawca płaci za realny efekt. Dzięki temu łatwo jest rozplanować budżet przy założonych wartościach. Zdecydowanie jeśli planujemy kampanię sprzedażową modele CPA mają bardzo wysoką efektywność kosztową.

Wadą natomiast będzie brak możliwości samodzielnego wyboru modelu rozliczeń. Wynika to z tego, że wydawcy mogą się nie zgodzić na rozlicznie modelem CPS jeśli produkt jest bardzo drogi lub wymaga dłuższego czasu zastanowienia (np. kredyty finansowe, ekskluzywne towary). Wtedy do dyspozycji pozostają inne modele, np. rozliczenie za pozostawienie danych w systemie (formularz, newsletter).

Szukasz świeżych pomysłów na reklamę

Skontaktuj się ze SPARK MEDIA