Blog Spark Media

0

Wbrew pozorom administrowanie firmowego profilu na Facebooku nie jest prostą sprawą. Na rynku aż roi się od fanpage’y prowadzonych bez pomysłu, z przymusu (polecenie służbowe „góry”), czy takich, których aktywność zakończyła się po kilku wstępnych postach. Co zrobić, by uniknąć powyższych sytuacji? Na to pytanie chciałbym odpowiedzieć w 5 punktach, które stanowią podstawę, bez której bardzo trudno o zadowalające efekty.

1. Strategia

Jak we wszystkich działaniach marketingowych, tak i w przypadku promocji marki w social media niezbędnym elementem jest dobry plan. Powinien składać się on z kilku części. Na początku powinniśmy dokonać analizy naszej sytuacji wyjściowej. Innymi słowy musimy określić z czym startujemy, jakie są nasze mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia (analiza SWOT). Dzięki temu będziemy mogli jasno sprecyzować na co powinniśmy położyć największy nacisk w naszej komunikacji.

Niezbędną częścią planu jest także dokonanie dokładnej analizy konkurencji naszej firmy. Pozwoli to – mówiąc krótko – „wyłapać” co się sprawdza i przynosi duże zaangażowanie fanów, a co z kolei sprawia, że odzew jest nikły, lub negatywny. Jak powszechnie wiadomo, najlepiej jest uczyć się na cudzych błędach, nie własnych. Należy jednak mieć na uwadze, że nigdy nie mamy 100% pewności, że to, co dobrze funkcjonuje u konkurencji „zagra” również u nas.

W budowaniu strategii komunikacji do prowadzenia firmowego fanpage’a nie można zapomnieć o wyznaczeniu sobie celów oraz głównego przesłania, który ma nieść ze sobą nasz fanpage. Sprawi to, że komunikacja będzie spójna, a skuteczność naszych działań będziemy mogli na bieżąco monitorować w odniesieniu do założeń, które sobie przyjęliśmy (czyli wspomnianych wcześniej celów).

Niezwykle ważnym aspektem jest określenie grupy docelowej. Należy zbadać czy nasz komunikat trafiać będzie głównie do osób młodych, czy seniorów; kobiet, czy mężczyzn; czy nasza marka skierowana jest do technologicznych geeków, czy do tradycjonalistów. Na podstawie wszystkich tych informacji powinien wyłonić się nam profil naszego przeciętnego, wzorcowego odbiorcy. W zależności od cech naszego docelowego fana musimy dobrać odpowiedni język komunikacji, treść, a nawet czas zamieszczania postów.

sumall_pins_community_group_colors

Pobrano z http://sum.al/

2. Treść

Czyli cały zakres informacji, materiałów, którymi chcemy dzielić się z naszymi użytkownikami. Aby zbliżyć się do wymarzonego etapu „perfect content” nieuniknione jest posługiwanie się metodą „prób i błędów”. Dlatego warto zawczasu przygotować sobie szereg zróżnicowanych działań, które będziemy kierować do fanów naszego fanpage’a. Dzięki takiemu arsenałowi gotowych rozwiązań będziemy mogli odpowiednio szybko zretuszować naszą strategię i wyprzeć nieangażujące treści zastępując je nowymi pomysłami. Treść stanowi istotę naszej komunikacji, dlatego też należy położyć na nią największy nacisk. Im bardziej niepowtarzalny, interesujący (dla naszej grupy docelowej) i przemyślany content, tym większa szansa na pozyskanie fanów (potencjalnych klientów) i wykreowanie pozytywnego wizerunku naszej firmy (np. pisząc o nowinkach technologicznych z branży będziemy postrzegani jako eksperci i innowatorzy). Dokładając do tego ciekawie zorganizowany, angażujący konkurs możemy uzyskać jeszcze lepsze efekty (Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o aplikacjach konkursowych na Facebooku kliknij tutaj).

Dobrym pomysłem na uzyskanie efektu sprzedażowego i wizerunkowego jest także podawanie w postach linków prowadzących na zewnątrz Facebooka, tzn np. na firmowego bloga, lub do sklepu internetowego, z którego to miejsca użytkownik będzie o 1 krok bliżej do realizacji zamierzonego przez nas celu (np. dokonanie zakupu).

904b72387ef083369e4466013588ebee

Pobrano z http://sum.al/

3. Aktywność

Gdy mamy już opracowany plan i publikujemy treści nie możemy zaprzepaścić przez brak reakcji na pytania i uwagi zamieszczane przez użytkowników całego czasu i trudu włożonego przez nas w stworzenie i „rozkręcenie” fanpage’a. Niezależnie od tego, czy bierność ta wynika z lenistwa, czy braku czasu trzeba pamiętać, że ignorowany fan, to niezadowolony fan, czy wręcz antyfan. Dlatego najlepiej jest odpowiadać na komentarze, bądź wiadomości prywatne najpóźniej w przeciągu 24 godzin. W przypadku dużego natłoku pytań warto zostawić chociaż krótką informację typu „Na Pani pytanie postaramy się odpowiedzieć najszybciej jak to możliwe. Prosimy o cierpliwość”. Nie kosztuje to wiele, a pozwala uniknąć niesmaku spowodowanego niezadowoleniem fanów.

Na uwadze należy mieć też regularność zamieszczania postów. Kluczowym aspektem jest w tym przypadku samodyscyplina. Jednym z najlepszych sposobów na jej zachowanie jest prowadzenie harmonogramu wpisów. Trzeba jednak pamiętać, że odpowiednie przygotowanie zaplecza w postaci planu postów absolutnie nie zwalnia nas z konieczności bieżącego monitorowania tego, co dzieje się na naszym profilu. Często jest też tak, że w międzyczasie pojawiają sytuacje, których nie sposób było przewidzieć, a którymi warto jest podzielić się z fanami.

sumall_matches_facebook_lighter_campaign

Pobrano z http://sum.al/

4. Promocja

W związku z tym, że ostatnimi czasy Facebook coraz bardziej zaczął ingerować w to, które treści wyświetlają się użytkownikowi na jego tablicy wzrosło znaczenie płatnego promowania postów. Zabieg ten ma na celu już nie tyle zachęcenie, co wręcz zmuszenie firm do zwiększenia przeznaczanych przez nie nakładów finansowych, które trafiają później na konta bankowe społecznościowego giganta. Obecnie prowadzenie skutecznej komunikacji na Facebooku bez sponsorowanych postów jest bardzo utrudnione. Mimo iż takie podejście może być denerwujące, to wcale nie ma konieczności promowania każdego postu, który publikujemy. W taki sposób możemy traktować jedynie te najważniejsze – np. konkursowe, a to z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością przełoży się na pozyskanie nowych fanów, którzy (przy odpowiednio prowadzonej komunikacji) koniec końców mogą stać się naszymi klientami.

sumall_newsprint_advertising_broadcast_megaphone_cutout

Pobrano z http://sum.al/

5. Monitorowanie i weryfikacja efektów

Ostatni i tak naprawdę nigdy niekończący się etap prowadzenia fanpage, to ciągłe trzymanie ręki na pulsie. By nasze treści były atrakcyjne dla odbiorców musimy być na bieżąco z panującymi trendami. Nierzadko kluczowa jest tu błyskawiczna reakcja. Przykładem może być tutaj świetny post zamieszczony na profilu Snickersa (w tym przypadku akurat na portalu Twitter) odwołujący się bezpośrednio do sytuacji mającej miejsce podczas ostatnich Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2014 r. . Podczas meczu pomiędzy Urugwajem, a Włochami piłkarz tej pierwszej drużyny – Luis Suarez ugryzł zawodnika Italii – Giorgio Chielliniego. Wspomniany post pojawił się kilka godzin po zakończeniu spotkania i zrobił furorę w social media.

To, o czym należy również pamiętać, to regularne sprawdzanie skuteczności publikowanych treści. Da nam to odpowiedź jakiego rodzaju posty są chętniej like’owane
i share’owane przez naszych fanów, a które z nich nie przynoszą większych efektów.
Jeśli nasze posty dodatkowo wspieramy kampanią promocyjną, to dobrym pomysłem będzie przeprowadzanie testów A/B, które pozwolą wyłonić skuteczniejszą wersję zaprojektowanej reklamy.

Powyższy tekst prowadzi do konkluzji, że aby prowadzić skuteczną komunikację na Facebooku dużą ilość włożonej pracy należy poprzeć wiedzą w dziedzinie social media. Bardzo często jest tak, że marketingowcy, czy inne osoby odpowiedzialne za komunikację z klientem w natłoku codziennych obowiązków po prostu nie mają czasu na rzetelne zajęcie się tą kwestią. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się do agencji reklamowej (liczymy, że Spark Media :) ), która dysponuje odpowiednim zapleczem i posiada doświadczenie pozwalające spełnić oczekiwania Klienta.

1-01-reklama-poziom

Skontaktuj się ze SPARK MEDIA